نسیم خدایی - فیروزجاه | ||
«وإنّ الفجار لفی جحیم یصلونها یومَ الدین وما هم عنها بغائبین وما أدریک ما یوم الدین ثم ما أدریک ما یوم الدین یوم لا تملک نفس لنفس شیئاً والأمر یومئذٍ لله» (سوره انفطار/14-19) انسانها در دنیا یا بر اساس «روابط» کار میکنند یا بر محور «ضوابط»؛ اما در قیامت هم راه ضوابط (کار شخص برای خود) بسته است و هم راه روابط (کار دیگران برای شخص). قرآن کریم درباره قطع ضوابط میفرماید: (تقطعت بهم الأسباب) (سوره بقره، آیه 166). در دنیا بر اساس نظام علّی و معلولی، گرسنه و تشنه با طعام و آب خود را سیر و سیراب میکنند، اما این علل و اسباب در قیامت قطع میشود. از این رو راهی برای رفع گرسنگی و تشنگی نیست. درباره قطع روابط نیز میفرماید: پس از دمیده شدن در صور نَسَب رخت برمیبندد: (فلا أنساب بینهم) (سوره مؤمنون، آیه 101)؛ همه از خاک سربرمیآورند و نسبتها و روابط برچیده میشود. برخلاف دنیا که برادری مشکل برادر خود یا پدری مشکل خانواده خود را حل میکرد، رشتههای ارتباط در قیامت گسسته است: (لابیع فیه ولا خلّة) (سوره بقره، آیه 254)؛ نه از داد و ستد خبری است و نه از دوستیابی و رفیقبازی. در آن روز احدی مالک چیزی نیست و کار تنها به دست خداست. البته شفاعت، امری ثابت و حق است، ولی زمینهسازی آن در دنیاست. آنها که در دنیا زمینه سعادت آخرت را فراهم کردهاند، در قیامت از محصول کار خود بهره میبرند؛ اما اگر در دنیا با شفعای قیامت پیوندی نداشتهاند، در قیامت نمیتوانند از آن مدد بگیرند. تسنیم، ج1، ص409. [ جمعه 93/1/29 ] [ فیروزجایی ]
[ نجوا () ]
|